Odszkodowanie od linii lotniczej - kiedy się należy?

Mężczyzna na lotnisku czeka na lot z nogami na walizce

Jako pasażerowie linii lotniczych, często nie jesteśmy świadomi, jakie przysługują nam prawa w sytuacji, gdy z winy przewoźnika nie dotrzemy na miejsce na czas.

Odszkodowania możemy ubiegać się na podstawie rozporządzenie Unii Europejskiej 261/2004, które weszło w życie w 2005 roku. Jako pasażerowie jesteśmy uprawnieni do otrzymania rekompensaty od linii lotniczych w trzech przypadkach: gdy lot jest opóźniony lub odwołany, a także jeśli odmówiono nam wejścia na pokład z powodu sprzedaży większej ilości biletów niż miejsc w samolocie.

Musimy pamiętać, że w Polsce roszczenie o odszkodowanie przedawnia się z upływem roku. Należy, więc jak najszybciej złożyć wniosek.

Rozporządzenie dotyczy pasażerów z całego świata, nie trzeba być obywatelem Unii Europejskiej. Ogranicza nas miejsce wylotu i linia lotnicza.

Możemy starać się o odszkodowanie gdy:

  • nasz lot jest z dowolnego portu lotniczego znajdującego się w państwie członkowskim UE z dowolną linią lotniczą
  • lot odbywa się z linią lotniczą zarejestrowaną w Unii Europejskiej, a miejscem docelowym jest lotnisko w państwie członkowskim UE, w Norwegii lub Islandii.

Wysokość rekompensaty wzrasta wraz z dystansem jaki musi pokonać samolot:

  • 250€ do 1500km
  • 400€ od 1500km do 3500km
  • 600€ ponad 3500km

Są dwie drogi ubiegania się o odszkodowanie. Możemy samemu wysłać wniosek do linii lotniczej. Wzór takiego pisma i wszelkie pomocne informacje znajdują się tutaj lub też pozwolić, aby naszą sprawą zajęli się eksperci, wystarczy znać numer lotu i jego datę, które należy wpisać na stronie claimflights.pl. Przykład jak wygląda składanie wniosku znajduje się pod tym linkiem.

Opóźniony lot, co robić?

Odszkodowanie za opóźniony lot przysługuje nam, kiedy opóźnienie wynosi ponad 3 godziny.

Kiedy dowiemy się, że nasz lot jest opóźniony warto:

  • przejść przez odprawę na czas (tj. 2 godziny przed planowanym lotem),
  • zostać przy bramce i słuchać ogłoszeń,
  • spróbować zebrać kilka dowodów opóźnienia np. poprzez zrobienie zdjęcia tablicy odlotów / przylotów,
  • poprosić o przyczynę opóźnienia.

Warto wiedzieć, że jeżeli opóźnienie wynosi ponad 2 godziny, linia lotnicza ma wobec nas obowiązki:

  • zapewnienie posiłków i przekąsek (odpowiednie do czasu oczekiwania),
  • zapewnienie komunikacji: (co najmniej 2 połączenia telefoniczne, faks lub e-mail),
  • transport (gdy wylot nastąpi co najmniej jeden dzień po planowanym odlocie, linie lotnicze powinny zapewnić transport między lotniskiem a hotelem),
  • zakwaterowanie w hotelu (gdy wylot nastąpi co najmniej jeden dzień po planowanym).

Dziewczyna na lotnisku, patrzy na tablicę odlotówDziewczyna na lotnisku, patrzy na tablicę odlotów

Na tablicy odlotów widnieje informacja, że nasz lot został odwołany, co robić?

Odszkodowanie za odwołany lot przysługuje nam, tylko jeśli nie otrzymaliśmy informacji o anulowaniu co najmniej na 14 dni przed planowanym wylotem. Jeśli zostanie zaproponowany nam lot alternatywny, a jego opóźnienie wynosi ponad 3 godzin, również należy nam się odszkodowanie.

Kiedy dowiemy się, że nasz lot jest odwołany warto:

  • zebrać dowody odwołania lotu (np. informacyjne e-maile, smsy, listy),
  • postarać się o odprawę, jeśli dowiedzieliśmy się o odwołaniu będąc na lotnisku (aby linia lotnicza nie mogła stwierdzić, że Państwa tam nie było),
  • zrób zdjęcie z informacją o statusie lotu za pomocą swojego telefonu,
  • jeśli to możliwe wymienić się kontaktem z innymi pasażerami, którzy mogą być świadkami faktu, że tam byłeś.

Linia lotnicza najprawdopodobniej odmówi nam przyznania odszkodowania, jeżeli powodem problemów z lotem były tzw. nadzwyczajne okoliczności, na które przewoźnik nie ma wpływu.

Należą do nich:

  • strajk,
  • akty boże (erozja wulkaniczna, tsunami, huragan, burza i gradobicia),
  • problemy techniczne (jeśli przewoźnik nie mógł przewidzieć ani uniknąć problemu technicznego).

Więcej informacji na temat praw pasażera znajduje się tutaj

Odmowa wejścia na pokład tzw. overbooking

Odszkodowanie za odmowę wejścia na pokład należy się wtedy, gdy nasz lot zastępczy jest opóźniony o co najmniej dwie godziny, warunki wtedy są identyczne jak te w przypadku odwołania lotu.

Czym jest Claim Flights?

W walce o odszkodowanie warto korzystać z pomocy pośredników. Taką firmą jest właśnie Claim Flights. W wielu przypadkach przewoźnik przyznaje odszkodowanie, gdy taka firma się z nim skontaktuje, nawet jeśli nie odpowiedział na bezpośredni wniosek od osoby prywatnej.

Claim Flights jest firmą zarejestrowaną w Niemczech, działającą także w Polsce, Austrii, Wielkiej Brytanii, Rosji, Francji i Hiszpanii. Działają na zasadzie brak wygranej brak opłat. Pobierają 25% netto z całkowitej kwoty roszczenia i nie pobierają dodatkowych opłat za czynności prawne np. w przypadku gdy sprawa trafi do sądu.

Korzystna oferta w porównaniu z innymi firmami tego typu

W przypadku, gdy sprawa o odszkodowanie, musi być rozstrzygnięta przez sąd, to właśnie Claim Flights ma korzystną ofertę dla swoich klientów. Przedstawimy przykład pokazujący ile możemy zaoszczędzić wybierając właśnie tą firmę.

Przykładowe obliczenia dla konkurencyjnej firmy

Przeanalizujmy wysokość rekompensaty za opóźnienie lotu dla 5-osobowej rodziny lecącej z Frankfurtu do Nowego Jorku, kwota odszkodowania w tym przypadku to 5 x 600 € = 3000 €. Jeśli sprawa o odszkodowanie musi trafić do sądu, firma ta pobierze opłatę za usługę w wysokości 25% (150 € za każdą osobę i 750 € za sprawę) i dodatkową 25% opłatę za działanie prawne (150 € za każdą osobę i 750 € za sprawę). W sumie rodzina musi ponieść koszty wysokości 1500 € za usługi i czynności prawne. 1500 € idzie na konto firmy konkurencyjnej, a klient i jego rodzina otrzymują ostatecznie też 1500 €.

Przykładowe obliczenia dla Claim Flights

Przeanalizujmy wypłatę rekompensaty dla tej samej 5-osobowej rodziny lecącej z Frankfurtu do Nowego Jorku z kwotą roszczenia wynoszącą 5 x 600 €= 3000 €, podczas gdy sprawa musi zostać rozstrzygnięta w sądzie. Claim Flights pobierze jedynie 25% od kwoty 3000 € co daje 750€. Pozostała kwota 2250 € idzie do klienta.

W tym przykładzie korzystając z Claim Flights klient otrzyma 750€ więcej.

Więcej informacji na https://www.claimflights.pl/

Claim Flights LogoClaim Flights Logo